Parc le Duc, routebeschrijving.

Tips voor je reis naar Parc le Duc vanuit Nederland en België

www.hhoff.nl/parcleduc

Deze website is goed te bekijken op een PC, laptop, tablet óf smartphone.



Parc le Duc, route, informatie en allerlei tips.




Parc Le Duc

Route de Fontanès, RD109
34270 Vacquières
France
Telefoon: 0033 467 55 23 70
De GPS coördinaten van Parc le Duc zijn: 43.811,3.934

Bellen vanuit Nederland naar Frankrijk: Kies eerst het landnummer 0033 en daarna het Franse telefoonnummer, echter zonder 0
Bellen vanuit Frankrijk naar Nederland: Kies eerst het landnummer 0031 en daarna het interlokale telefoonnummer in Nederland, echter zonder 0
Als je mobiel naar Frankrijk belt vanuit Nederland vallen de belkosten niet in je bundel. Bel je uit het buitenland naar Frankrijk, dan vallen de belkosten wel in je bundel.

Tolwegen in Frankrijk

Tolwegen heten in Frankrijk "péages", en worden aangegeven d.m.v. een blauw bord.
Groene borden geven snelwegen aan waarvoor geen tol hoeft worden betaald.
Het Franse woord voor tolwegen is "péage" en het Franse woord voor file is "bouchon".

Verkeersdrukte in Frankrijk,
Bij Lyon kun je kiezen door de tunnel te rijden óf voor de rondweg.
Als je voor de route naar Parc le Duc (of terug) gebruik maakt van navigatie apparatuur of Google maps, wordt de route in Lyon waarschijnlijk door de tunnel de Fourvière (zie kaartje) aangegeven, dus via de A6 en de A7. In en om de wegen van de tunnel kan het (zeker in de zomermaanden) nogal eens druk zijn. Je kunt ook kiezen voor de rondweg A46N en A46S. (de A46N en A46S maken deel uit van de E15)
Voor de keuze of je het beste kunt rijden via de tunnel in Lyon, óf via de rondweg langs Lyon, vind je hier meer informatie, Klik hier.

In de zomermaanden kunnen de autoroutes in Frankrijk behoorlijk druk zijn. De autoroute van Lyon naar Montpellier kan een knelpunt zijn. Je kunt overwegen vanaf Lyon "binnendoor" naar Parc le Duc te rijden. Klik hier en kijk bij tolwegen vermijden,

Als er een kruis rechts beneden op de kaart staat, kun je hier op klikken voor een zo groot mogelijke afbeelding. Klik weer op de kaart om terug te gaan.
Let op dat in veel gebieden in Frankrijk een milieusticker in sommige gevallen verplicht is. Dit geldt ook voor buitenlandse auto's en motoren. Voor meer info, kijk hier
Er staat ook aangegeven hoe je het aanvraagformulier voor de sticker kunt invullen. De sticker is gekoppeld aan je kenteken (dus niet aan een persoon), is te gebruiken in heel Frankrijk en blijft onbeperkt geldig. Stickers zijn uitsluitend via internet te koop bij de Franse overheids-organisatie CRIT'AIR ( en niet bijvoorbeeld de ANWB). De kosten bedragen inclusief toezending per post € 4,51. Betalen moet gelijk bij de aanvraag en kan alleen per credit card.

Naar Parc le Duc via Parijs, Clermont-Ferrand en Montpellier.
Sinds december 2004 is de autoroute van Clermont Ferrand naar Montpellier (A75) aanzienlijk verbeterd door de bouw van het viaduct in Millau. Het viaduct is het hoogste ter wereld, 280 meter boven de rivier de Tarn. De grootste peiler is 343 m hoog, hoger dan de Eiffel toren in Parijs. De totale lengte van het viaduct is 2460 meter.
Voor het viaduct moet tol worden betaald.

Als je van het noorden komt, heb je een mooi uitzicht op het viaduct. Een paar kilometer er vóór is een parkeerplaats met informatie. In de omgeving van het viaduct rijd je door een prachtig natuurgebied. De route vanaf Clermond-Ferrand naar Millau is nogal bochtig. Even voorbij Millau wordt de weg nog bochtiger en daalt vrij sterk. Geen prettige weg als het regent en/of donker is.

Als je van Lille naar Parijs rijdt, kun je het beste al vóór Parijs steeds consequent de borden Bordeaux volgen. Je wordt dan geleid van de A1 via de A3 en de A86 naar de A10. (De plaatsnaam Bordeaux staat steeds aangegeven).

Volg ten zuiden van Parijs de borden A71 Orléans. Vervolgens ga je via de A75 en A750 naar Montpellier.
Als je in Montpellier aankomt, kun je het beste de autoroute A9 naar Nîmes volgen en vervolgens de afslag 28 kiezen. (Vendargues). Na de afslag vrij snel rechtsaf de borden Castries/Sommières volgen. Op de rotonde de D68, richting Teyran, de weg rechtdoor volgen, niet afslaan. Bij de T-kruising (na 13 km) rechtsaf de D109 volgen naar St.-Croix-de-Quintillargues. Dit dorp doorrijden. Bij de kruising, een stukje rechts en direct naar links richting Fontanès. Het dorp doorrijden. Parc le Duc ligt iets verder aan de rechterzijde.
Op de terugweg kun je bij Parijs het beste de borden Lille (dat steeds wordt aangegeven) volgen. Je wordt dan geleid via de A86 en A3 naar de A1

Route naar Parc le Duc, als je de tolwegen (péages) zoveel mogelijk wilt vermijden.
Een paar voorbeelden: Het traject Toul (op de heenweg, net voorbij Nancy) - Dijon - Beaune kun je langs de N74 en de D74 rijden, via Chaumont en Langres. Mooier, korter,en goedkoper (geen tol en benzine is er goedkoper dan op de tolwegen).
Voor de richting Montpellier: In Vienne (op de heenweg, net voorbij Lyon), of nog iets verder, Tournon, of Valence, kun je naar de rechteroever van de Rhône rijden en daar de Bison Futé-route naar Montpellier volgen, de zogenaamde Itinéraires Bis. Je vindt er rustige, uitstekende bewegwijzerde wegen door het schitterende landschap van de Ardèche. De Bison-Futé borden zijn groen met witte letters en dragen de vermelding "Bis".
Als je gebruik maakt van deze alternatieve routes ben je in de praktijk meestal wel langer onderweg. Er bestaat een Michelin kaart met alternatieve routes door Frankrijk. De kaart heet France Grands Itinéraires. (kaart 726). De kaart is (online) bij een aantal winkels in Nederland te koop, maar ook bij de meeste benzinestations in Frankrijk.


Brandstof-stations.
In Frankrijk heeft men de volgende brandstoffen: Euro 95 (loodvrij), Superplus 98 (loodvrij), diesel en LPG. In plaats van loodhoudende benzine wordt een loodvrije benzine (98) met een loodvervangend middel verkocht.
In een groot deel van Frankrijk hebben veel tankstations de brandstof SP95-E10 (kortweg E10) aan. Bij sommige tankstations is dit ter vervanging van de Euro 95 brandstof. De meeste auto's vanaf ongeveer 2000 kunnen zonder problemen op deze brandstof rijden. Bij twijfel kan beter Superplus 98 (loodvrij) worden getankt.
Franse namen voor autobrandstof.:
Als je via Luxemburg rijdt is het handig hier te tanken. Het is een stuk goedkoper dan in Nederland, België of Frankrijk (er zijn 2 tankstations op de heenweg en 2 op de terugweg). Je kunt hier ook terecht voor het kopen van sigaretten, die hier aanmerkelijk goedkoper zijn dan in Nederland. (in Frankrijk zijn sigaretten een stuk duurder dan in Nederland)

Belangrijkste verkeersregels.

Voorrang: Rechts heeft altijd voorrang, dus óók langzaam verkeer. Op rotondes heeft het verkeer dat op de rotonde rijdt voorrang. Maximum snelheden: Autosnelweg (tolweg) 130 km/u (bij regen 110) Autowegen 110 km/u (bij regen 90). Tweerichtingswegen zonder middenafscheiding 80 km/h (tot 1 juli 2018 was dit 90 km/h). In bebouwde kom 50 km/u. Het dragen van de gordel is verplicht voor alle inzittenden. Buitenlanders dienen ervoor te zorgen dat kinderen onder de 18 jaar de veiligheidsgordel of een kinderzitje gebruiken, volgens de regels die in hun eigen land gelden. Zie voor uitgebreide informatie over de verkeersregels in Frankrijk: klik hier voor ANWB

Reisdocumenten.
Je dient in het bezit te zijn van een geldig paspoort of een geldige Nederlandse identiteitskaart. Je moet een Nederlands rij- en kentekenbewijs en, indien van toepassing, een geldig APK-keuringsbewijs bij je hebben. Tevens moet je een WA-verzekeringsbewijs bij je hebben.

Betalingen in Frankrijk.
Net als in Nederland, kun je in Frankrijk bijna overal betalen met je Nederlandse pinpas. Een uitzondering zijn de tolpoorten op de tolweg. Hier kun je niet betalen met je Nederlandse pinpas, maar uitsluitend kontant of met een credit card. Bij het gebruik van een credit card hoeft hier geen code te worden ingetoetst, of handtekening gezet.

Overnachten in een voertuig.
Je mag alleen in de auto, caravan of kampeerwagen overnachten op parkeerterreinen langs de autosnelweg.

Informatie over de parkeerplaatsen langs de tolweg.
Tip als je met jonge kinderen op reis bent. Op de A6, zuidwaarts, tussen de plaatsen Chalons en Tournus is een leuke kinderspeelplaats: Aire de Jugy. Aan de kant van de weg wordt dit aangegeven door grote paddestoelen. Er is geen tankstation en geen restaurant o.i.d.

Pech onderweg e.d.
Frankrijk kent geen georganiseerde wegenwacht. Bel bij pech op de autosnelweg via praatpalen of je mobiele telefoon (nummer: 17) de snelwegpolitie. Deze schakelt een garage in. Op andere wegen bel je via nummer 17 de gendarme om te vragen naar een ‘depanneur’. Voor alle diensten moet worden betaald. Het landelijke telefoonnummer van de politie, ambulance en brandweer is 112.
Het telefoonnummer van de ANWB in het steunpunt Lyon is (+33) (0)4 72 17 12 12 Het gehele jaar door, dag en nacht bereikbaar.
Het telefoonnummer van de ANWB algemene alarmcentrale in Den Haag is (088) 2692 888 en vanuit het buitenland 00 31 88 2692 888.
Het telefoonnummer van de alarmcentrale SOS internationaal is (+31) (0)20 651 51 51

Maatregelen in Frankrijk ter verhoging van de verkeersveiligheid.
Verplicht zijn een gevaren driehoek en (voor de bestuurder) een reflecterend veiligheidshesje. Het veiligheidshesje moet bewaard worden binnen handbereik. Bril- en lenzendragers die achter het stuur zitten, moeten een reservebril bij zich hebben.
Er moeten in de auto 2 alcoholtesters (éthylotest) in de auto aanwezig zijn (wordt in Frankrijk echter niet meer gekontroleerd).
Hands-free bellen is toegestaan, maar hands-free bellen met oortjes is verboden.
Telefoon als navigatie gebruiken is toegestaan als de telefoon in een houder is geplaatst en tijdens het rijden niet wordt bediend.

Snelheidscontrole in Frankrijk.
Op de wegen in Frankrijk wordt steeds meer gecontroleerd op snelheid. Er worden verschillende controle methoden gebruikt: mobiele radar, flitspalen, flitsen met auto's en laserguns. Controle kan zowel aan de voor- als de achterzijde plaats vinden.
In Frankrijk is het gebruik en bezit van alle apparatuur met flitspaalsignalering verboden. Dit geldt ook voor radardetectors en navigatiesystemen die met GPS werken. Overtreders riskeren een boete van EUR 1500 en inbeslagname van het materiaal. De vaste kontrole punten worden door onderstaande borden aangegeven. Het linkerbord komt het meeste voor, maar wordt op termijn vervangen door het tweede.
Officieel is het verboden om anderen te waarschuwen als er een snelheidscontrole is. Toch gebeurt dit heel veel in Frankrijk. Als je een tegenligger met zijn lichten ziet knipperen, betekent dit bijna altijd dat je na korte tijd 2 of meer agenten ziet die de sneheid kontroleren.